fredag 2 april 2010

Örnborgendisco

Till det här huset vallfärdade mellan- och högstadieungar från hela Eskilstuna en fredag i månaden för att gå på disco. Vi köpte Trocadero för en femma i kiosken och Bananaskids, en krona styck.
Jag minns att Eiffel 65 Blue (Da Ba Dee) spelades ofta och att alla tjejer dansade i ring medan killarna stod tryckta mot väggarna. De modiga killarna och ofta de som kunde dansa tog sig ibland en tur i mitten av ringen. Det var de killarna och tjejerna med Buffaloskor och Savannbyxor som sen hånglade på balkongen.
Jag drack Trocadero.
Det var på Örnborgen jag fick chans att spana in de killar jag blivit förälskad i från skolkatalogsbilden. Speciellt de från Tegelviken var populära. Jag minns inte vad de hette men hur stelt vi hade dansat till sista tryckarlåten. Men jag var varken snygg eller populär så mina förälskelser stannade vid den där svettiga, osmidiga tryckaren. Inte möta blicken när låten tog slut.
Det bästa var ändå att huset låg tvärs över gatan från mitt hem. En tolvårig jag stapplade dit i nya plattåskor och svart kajal målad runt ögonen.

Inga kommentarer: