måndag 15 februari 2010

Segelflygscravings

Vaknar och är pigg. Tittar på klockan - 07:37. Sträcker mig efter min tegelsten till bok. Jag börjar misstänka att det är den som förstört min handled de senaste dagarna. Läser till klockan blir halv nio. Kliver upp. Vinklar försiktigt upp persiennen i rummet. Mulet och dimmigt men säkert "varmt". Närmare nollgradigt om jag får gissa.

Jag längtar efter att kunna ligga i mamma och pappas hammock. Läsa en bra bok och gunga i solnedgången. Höra fräsandet av marinad som ramlar ner i elden när man grillar. Hår som luktar av sol och saltvatten. Gräsfläckar och myggbett.
Och ljudet av motorflygplan som drar upp lätta, vita segelflyg. Det är vårljud för mig. När segelflygarna drar igång säsongen - då är det vår. Visst är det så ni som bott i Hällby?
Ett år hade vårat lilla flygfält en stor tävling i segelflyg. Vissa dagar kunde femtiotals plan samlas och cirkulera i samma uppåtvind. Runt, runt och högre upp.

Erika fick prova segelflyga en gång. Egentligen var det min biljett men hon snodde den av mig på ett fult sätt. Vi lottade och hon vann såklart eftersom jag aldrig vinner i lotteri. Men hon var inte så bra på att flyga. Planet hade bara dalat nedåt när hon fick ta över spakarna och hon fick inte uppleva loopar som hon trodde att hon skulle få.





Inga kommentarer: